Sagitta 2030 – poslední nádechy před zánikem




Válka sice skončila, ale sotva si lidi oddechli od tíhy protektorátního jha, už se chystalo nebezpečí nové – drtivé vítězství Komunistické strany Československa. A právě v této době o sobě dává vědět modelem Sagitta firma, která válku přežila, s největší pravděpodobností díky německým kontraktům, ale u Vítězného únoru už se jí to nepovedlo.

Firma Polák&Lukesle byla jedním z významných výrobců plnicích per, sídlící podobně jako konkureční firma J.Brod a spol. v Pardubicích. Vznikla roku 1938 odkupem od pánů Picka a Ganze (kteří v prostorách předtím vyráběli ručně soustružené luxusní zboží). V roce 1941 pánové Polák a Lukesle firmu rozšiřují a ta i během války funguje až do roku 1948, kdy je, tak jako spousta dalších soukromých podniků, znárodněna.

Výroba modelu Sagitta 2030 byla zahájena v roce 1946 jako start nové generace plnicích per. Vyrábělo se ve dvou verzích, s polokrytým a zcela odkrytým hrotem, celočerné s tzv. guilloche vzorem na víčku i v mnoha barevných mutacích. Já osobně jsem viděla krom mé šedomodré ještě zelenou verzi, věřím však, že škála musela být mnohem pestřejší. Zajímavostí budiž fakt, že celuloid pro tato pera dodávala firma UMA, taktéž sídlící v Pardubicích.

Tento konkrétní kus jsem získala před Vánoci 2015, ale dlouho jsem na něj zanevřela, protože bylo pero mírně zdeformované (pádný důkaz toho, proč není radno nechávat celuloidová pera na sluníčku) a pístový mechanismus nefungoval, tak jak měl a ani zásah mého dvorního opraváře nepomohl. Což mi bylo strašně líto a tak jsem jednoho dne, inspirována postupem jednoho japonského restaurátora, který jsem tou dobou viděla, dostala bláznivý nápad zkusit pero narovnat. Nahřála jsem celuloid opatrně nad sporákem, párkrát zakroutila pístem, aby si to zase správně „sedlo“ a voilá – pero fungovalo! Ale přiznám se, že tehdy jsem měla asi víc štěstí než rozumu.

I tak bych ale pero do svého „every day carry“ setu moc nezařazovala, protože sice neteče, ale je mokré jak blázen a dost rychle vysychá. Je ale pravdou, že u per koupených na aukčních portálech může být člověk nezřídka rád, že vůbec, byť malou svépomocí, fungují.

Největším lákadlem je na Sagittě samozřejmě povrch, nádherné vlny šedé a modré perleti, které se do sebe vmíchávají do hypnotických vzorů. Už chápu slova mého vrchního restaurátora, když říká, že poválečné Centropeny jsou mnohem ošklivější, než válečné či předválečné modely.

Spona je pružná, ale ne křehká, vršek víčka vyplňuje mírně zašpičatělá, odšroubovatelná koncovka, u ústí víčka najdeme elegantní zlatavý prstenec. Úchop pera přechází rovnou v překryt hrotu, který je nepozlacený. Zde jsem musela také trochu zasáhnout a hrot „doladit“ pomocí MicroMesh plátýnek. Teď už tedy píše dostatečně hebce. Šířku bych hodnotila dle moderních měřítek jako M. Za úchopem trůní široké okno, kde vidíme kolik inkoustu nám zbývá do konce. Je už dost matné a poškrábané, přesto skrz něj vidět je.

Tělo pera je zakončeno černou krytkou, pod níž je schován otočný závit, který pohybuje vnitřním pístem. Ten po riskantní operaci funguje tak jak má.

Je paradoxem, že objevujeme úžasnou, ale v moderní době skoro ztracenou epochu předválečných, válečných a poválečných per, která jako kdyby se s nástupem socialismu doslova vypařila. Jako bezesporu hořkou tečku za dnešním článkem ještě přidávám příběh firmy J.Brod a spol., kterou fatálně poznamenala nejen druhá světová válka, ale i vítězství dělnické třídy. Přesto bych ráda skončila optimisticky. Modelu 2030 je jedenasedmdesát let a přesto se tato pera mezi sběrateli objevují, jsou opravována a používána. Což si myslím, že by se pánům Polákovi s Lukeslem náramně líbilo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *